Sounding Jerusalem - Les Voix de Jérusalem

Lieu: 

Paris, Sorbonne Université
Vézelay, Vézelay, Cité de la Voix 

Programme: 

Sounding Jerusalem:
Constructing and Representing an Iconic City through Vocal Music

 
The conference « Sounding Jerusalem » will explore vocal music as a category for interpreting and understanding the numerous ways in which the city of Jerusalem — real or imagined— is represented in various cultures and religions throughout history. A city praised, imagined, paraphrased, and nurtured by Scripture for more than 2000 years, Jerusalem gave rise to many types of discourses and artistic representations.  In eras of poor literacy, vocal music played a crucial role in shaping ideas about Jerusalem to audiences far and wide.  It was above all, however, through liturgy that various images of celestial Jerusalem were conflated and propagated. What is the role of music, liturgy, and rituals in shaping the city and constructing what may be termed “musical communities of Jerusalem”?
            Our aim is to study Jerusalem through the numerous repertoires of the three Abrahamic faiths: Jewish, where music is “intrinsically diasporic” (Tourny), Muslim (Quran recitation, variety of Quranic schools, dhikr and mawlids, etc.), and Christian (Roman Catholic, Orthodox, Armenian, reformation, evangelical, etc.). We expect numerous kinds of “Jerusalems” to transpire, including the Celestial City in eschatological theology, a destination worthy of pilgrimage/crusade, a romantic and orientalist Jerusalem, and the historical, physical city.
How does vocal music construct Jewish, Christian or Muslim visions of the city? How do different types of secular music (art and popular songs, opera, for instance) mediate between the different Jerusalems?  The organizers see the conference as a platform for considering commonalities and differences among varieties of musical visions for Jerusalem. We expect scholars to present from their own research material in a way that is open to interdisciplinary conversation about the role of vocal music in sounding Jerusalem.  We are open to questions about the meaning of participation for practitioners and performers, clergy, lay, or monastic, and about the role of performance in the formation of musical visions of Jerusalem.
Papers should be 30 minutes, and are expected to be sent for publication in written form one month after the end of the conference.
 
 
Organization Committee
 
Talia Bachir Loopuyt
Nicolas Dufetel
Yossi Maurey
Olivier Tourny
 

Programme

Vendredi 13 septembre 2019

14h-17h
Paris, Amphithéâtre Guizot, Sorbonne Université
 

Discours protocolaires

  • 14h : Gilles Demonet, Laurence Fluttaz, François Delagoutte, Nicolas Dufetel

Conférences inaugurales 

  • 14h30 : Béatrice Caseau (Paris) : Egeria : la première pèlerine de Jérusalem
  • 15h : Daniel Saulnier (Tours), « Jérusalem, si je t’oublie ». Une archéologie exotique des plains-chants latins
  • 15h30 : Olivier Tourny (Paris), Verticalité et horizontalité des louanges au Saint-Sépulcre de Jérusalem

 
Moment musical par Atrig Siranossian, violoncelle et chant (airs arméniens)
 

Samedi 14 septembre 2019 (9h30-17h)

Vézelay, La Cité de la Voix
 

Session 1 : Pèlerinages – Pilgrimage

— Discutant : Nicolas Dufetel
 

  • 9h30: Yossi Maurey (Jérusalem), Jérusalem, La nouvelle Jérusalem et les Jérusalem dans la liturgie médiévale
  • 10h15 : Uri Jacob (Jérusalem), Jérusalem se plaint: Crusader Laments and High Medieval Lyrics
  • 11h15 : Philip V. Bohlman (Chicago), “Behold, How Good and How Pleasant it is for Brethren To Dwell Together in Unity!”. The Sonic Architecture of Jerusalem Pilgrimage 

 

Session 2 : Mémoires littéraires et liturgiques (16e-18e siècles) – Literary and Liturgical Memories (16th-18th  centuries)

— Discutant : Yossi Maurey
 

  • 14h00 : Emiliano Ricciardi (Massachussetts), Sounding the Exotic: Musical Settings of Tasso’s Gerusalemme liberata, Canto XVI
  • 14h45 : Catherine Deutsch (Paris) : « Faire l’amour en temps de guerre » : le siège de Jérusalem dans L’Armida del Tasso de Francesco Eredi (1629) 
  • 15h45 : Théodora Psychoyou (Paris) : Jérusalem dans les Leçons de ténèbres 

18h : déambulation puis Concert, Ensemble « La Tempête »
Dir. Simon-Pierre Bestion de Camboulas (Vézelay et basilique)
 

Dimanche 15 septembre 2019 (9h-16h)

Vézelay, La Cité de la Voix
 

Session 3 : Images sonores (19e-21e siècles) – Sonic pictures (19th-20th centuries)

— Discutante : Théodora Pyschoyou
 

  • 9h30 : Ruth HaCohen (Jérusalem), From Betrayal to Reconciliation: Crusaders’ Jérusalem in the Grand Opéra
  • 10h15 : Nicolas Dufetel (Paris), Jérusalem et l’Orientalisme biblique au XIXe siècle

11h-11h00 : Pause
11h15 : Guy Gosselin (Paris), Images sonores de Jérusalem dans la littérature musicale du XXe siècle  ​

Session 4 : Identités – Identities
— Discutante : Talia Bachir Loopuyt
 

  • 14h00 : Ahmet Erdogdular (Istanbul-New York), « Miraciye »: Jerusalem in the Islamic poetic-musical imagination
  • 14h45 : Anas Ghrab (Sousse) : L’identité musicale palestinienne à travers les enregistrements de Robert Lachmann
  • 15h45 : Claire Louise Launchbury (Londres), Mémoire et paysage sonore de Jérusalem : voix et récits de l’exil des réfugiés palestiniens depuis 1948
  • 16h30 : Ana Laura Rodriguez (Lausanne), De Jérusalem à Tel Aviv et vice-versa. Esquisse d’une géographie nationale par la danse contemporaine
  • 17h15 : Conclusion du colloque 

 

Documents à télécharger: 

Tutelles

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