3.1. Théories musicale, méthode et pratiques analytiques

3.1. Théories musicale, méthode et pratiques analytiques

INTERNATIONAL CONFERENCE - FROM THE COMMISSION TO THE CREATIVE PROCESS - Reflections on the digitization of contemporary music collections

Scientific presentation

On an international level, current research and the creation of numerous new archival collections related to contemporary music demonstrate the difficulties involved in collecting, cataloguing and promoting documents relevant to musicological research in a constantly evolving field. These questions and challenges are reflected in a number of issues, including:

English

Tonalities

Goals and Objectives

As part of the European project Polifonia (H2020 grant agreement N. 101004746) Tonalities embraces the open linked data paradigm to reference large corpora of music made available in digital score libraries and to explore them analytically through a quantitative-qualitative approach. This approach consists of modelling different theories – historical or contemporary, specific or general – and applying them to musical works through a dedicated interface combining machine learning and human annotation

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1722 - 2022 : trois siècles du Traité de Jean-Philippe Rameau La musique-science devant la question de l'harmonie

Appel à communication (English below) :

1722 - 2022 : trois siècles du Traité de Jean-Philippe Rameau
La musique-science devant la question de l'harmonie

Colloque international organisé par :

 Institut de Recherche en Musicologie (IReMus - UMR 8223) CNRS / Sorbonne Université, 

Sciences et Technologies de la Musique et du Son (STMS - UMR 9912) IRCAM.

Société Française d’Analyse Musicale (SFAM)
 

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Le Traité de l’harmonie de Jean-Philippe Rameau en son temps : discours théoriques et pédagogiques, composition et pratiques musicales autour de 1722

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Le Traité de l’harmonie de Jean-Philippe Rameau en son temps :
discours théoriques et pédagogiques, composition et pratiques musicales autour de 1722

 
Paris, 13-15 octobre 2022

Colloque international organisé par l’IReMus / Sorbonne Université et la Société française d’analyse musicale

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Séminaire Épistémologie de la musicologie numérique. Le statut des approches mixtes (quantitatives/qualitatives).

Contexte

Les outils numériques apportent de nouveaux moyens d’analyse et de comparaison qui font évoluer en profondeur les pratiques des humanités et qui redéfinissent leurs rapports aux sciences dites exactes (Bod 347, et 362). Cette évolution est à la fois visible et favorisée à travers la musicologie en raison de sa position à un carrefour interdisciplinaire où convergent, parmi tant d’autres disciplines, l’acoustique, les mathématiques, l’informatique, les statistiques, la linguistique, la littérature, la sociologie et l’histoire de l’art.

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